Kringsjå kraftstasjon

FOTO: TORUNN MOSBY LARSEN

FOTO: TORUNN MOSBY LARSEN

 
 

Kringsjå kraftstasjon ble bygget på Kringsjå ved elven Otra i Iveland kommune like før 1900. Det var handelsmenn fra Kristiansand som startet byggingen av kraftstasjonen. Dammen er steinmurt i sin helhet, over 100 meter lang og på sitt høyeste 8,5 meter. Dammen er ikke lenger i bruk til kraftproduksjon, da Kringsjå kraftstasjon ble lagt ned i 1957 og bygningen rundt ble revet ti år senere. I dag står dammen, enkelte ruiner etter den gamle kraftstasjonen, den gamle steintippen og noen hustufter etter kraftverks-samfunnet tilbake. Kommunen har utpekt Kringsjå-området som et velegnet turområde rikt på kulturminner etter blant annet kraftverket og jernbanen.

All ferdsel skjer på eget ansvar, så vær forsiktig! 

Mer om historien bak
Staten kjøpte, etter forslag fra stortingsmann og ingeniør (senere statsminister) Gunnar Knudsen, halvparten av fallrettighetene til Paulenfossen i 1895 for kr 23 245 (i dagens kroneverdi 1,6 millioner). Dette var den første fallrettigheten staten kjøpte for å produsere elektrisitet. Hensikten var å skaffe strøm til å drive Setesdalsbanen. Tro på moderne teknologi og elektrifisering av jernbanen var en viktig drivkraft bak kjøpet av Paulenfoss. Kjøpet regnes som starten på det som i dag er Statkraft. Da Kristiansand Fossefald og Elektricitetsverk AS noen få år senere bygde Kringsjå kraftverk, måtte de lage en separat åpning i dammen for å sikre at staten ved behov kunne benytte seg av sin halvpart. Åpningen er anlagt på vestsiden av dammen. Staten benyttet seg imidlertid aldri av disse fallrettighetene, fordi Setesdalsbanen ble anlagt for et dampdrevet lokomotiv. Sommeren 1899 ble anlegget ved Kringsjå påbegynt. Den 21. november 1900 ble driften ved verket satt i gang. Kraftverket ligger i Iveland kommune. Kapasiteten var ganske beskjeden etter våre begreper, bare 650 Kw, men begynnelsen var gjort og veksten fulgte. Verket ble utvidet flere ganger i mellomkrigsårene. Etter at verket ble satt i drift, ble det grunnlagt et lite samfunn på Kringsjå. Antall beboere vekslet nok noe gjennom årene, men til tider var det sikkert 50-60 mennesker på stedet, som hadde egen skole for den yngre garde. Verket var i drift til midt på 50-tallet. Det ble nedlagt da Steinsfoss kraftstasjon ble satt i drift. Fremdeles står fundamenteringen etter kraftstasjonen og annen bebyggelse som vitner om den virksomhet som en gang var på Kringsjå. Damanlegget er steinmurt i sin helhet, over 100 meter lang og på sitt høyeste 8,5 meter. Dammen er ikke lenger i bruk til kraftproduksjon. I dag står dammen, enkelte ruiner etter den gamle kraftstasjonen, den gamle steintippen og noen hustufter etter kraftverkssamfunnet tilbake. Kommunen har utpekt Kringsjå-området som et velegnet turområde rikt på kulturminner etter blant annet kraftverket og jernbanen.

I NVEs temaplan ”Dammer som kulturminner” er det er gjort en vurdering av norske dammers kulturhistoriske verdi. Det er valgt ut 95 dammer fra hele landet som spesielt bevaringsverdige, og Vest-Agder er representert med 3 dammer, hvorav 2 av dammene er Kringsjå og Nomeland i Vennesla. (Kilde: Bl.a.turkart utgitt av Vindbjart og Vennesla Historielag/http://www.statkraft.no/om-statkraft/Historien/)

Kilde:  Temaplan for kulturminner og kulturmiljøer, Vennesla kommune

 

FOTO: BOJAN DJOKIC

FOTO: BOJAN DJOKIC

FOTO: JEANETT-ELISABETH BERNTSEN

FOTO: JEANETT-ELISABETH BERNTSEN

Adkomst buss/tog
Til Grovane ankommer du med buss nummer 31 som går hver time fra Kristiansand. Denne passerer også Vennesla stasjon på Sørlandsbanen hvor alle Vy sine tog stopper. Du reiser videre til Røyknes med Setesdalsbanen som har avganger fra Grovane stasjon. Sjekk sidene til Setesdalsbanens Venner for ruteinformasjon.

Adkomst bil
Hvis du kjører fra Oslo, tar du av fra E18 mot Birkeland i Storemyrkrysset. Når du ankommer Birkeland, følger du Riksvei 4 mot Kristiansand. Etter 2,5 kilometer tar du av til høyre og følger skiltene til Oggevatn og deretter mot Vennesla. Kommer du fra Stavanger, tar du av på Riksvei 9 mot Evje fra E39 når du nærmer deg Kristiansand. Følg deretter skiltene mot Vennesla. Grovane stasjon ligger ytterligere 3,5 kilometer unna Vennesla sentrum. Du kan parkere gratis utenfor Grovane stasjon og ved Steinsfoss kraftverk.