Hobbybanen og historien bak


Hobbybanen og historien bak

 

Setesdalsbanen er en smalsporet (1 067 mm) museumsjernbane som går på den 8 kilometer lange, ville og naturskjønne strekningen mellom Grovane og Røyknes stasjoner i Vennesla kommune.  Setesdalsbanens Venner støtter arbeidet med å ta vare på bane, bygninger og materiell. Frivillige fra foreningen bidrar med alt fra vedlikeholdsarbeid, restaureringer og dokumentasjon, til personale i togdriften. Lørdag 1. september 1962 gikk det siste ordinære tog. Søndag ble det kjørt et ekstratog med alt det rullende materiell som kunne brukes. De fullastede vognene gav bare plass til et fåtall av de som ville være med. Allerede dagen etter begynte demonteringen av skinnegangen og samtidig brant man opp vogner på Grovane. Et par vogner ble solgt til Sulitjelmabanen som hadde samme sporvidde.

 

Noen jernbaneentusiaster fra Dansk Jernbaneklubb kom med forslag om å la de første 4-5 km fra Grovane bli liggende igjen i håp om å kunne starte en lignende klubb i Norge. I 1963 ble Setesdalsbanens Hobbyklubb stiftet, og allerede i 1964 ble den første museumstoget kjørt. Dermed er Setesdalsbanen også landets første museumsjernbane.

Gradvis har driften av banen gått over til å bli et profesjonelt museum. Klubben skiftet etter hvert navn til Foreningen Setesdalsbanen. Nå er banen organisert som en stiftelse, med en separat venneforening som bidrar med stor dugnadsinnsats både når det gjelder vedlikehold, og ikke minst togdrift. I 2004 ble banen gjenåpnet til Røyknes stasjon, og takket være disse entusiastene kan vi i dag på en fullverdig måte vise hvordan jernbanedriften på Setesdalsbanen en gang fortonet seg. Kilde: www.setesdalsbanen.no

 

 

 

LES: https://www.visitvennesla.no/hobbybanen

RYM https://ut.no/turforslag/1114644/sykkeltur-fra-kile-til-ryknes-steinsfossen-og-drivenes-vennesla

HØR: https://www.visitvennesla.no/hobbybanen

MER: https://www.visitvennesla.no/turer-i-vennesla

 

  

Lokomotivfører Reidar Bye jobbet i mange år både ved Setesdalsbanen og Sørlandsbanen. Her står han ved Setesdalsbanens lokomotiv nr. 2 ved åpningen av «Hobbybanen» i 1964.

Kilde: Vennesla historielag/ Olaf Ingebretsens samling