Setesdalsbanen ble bygd trinn for trinn
Befaringstog til Hægeland stasjon på Setesdalsbanen høsten 1895 kort tid før før den midlertidige åpningen.
Kilde: Vennesla historielag
SETESDALSBANEN TRINN FOR TRINN – FORANLEDNINGEN
Setesdalsbanen gikk opprinnelig mellom Kristiansand og Byglandsfjord. Banen var 78 km lang. Den ble bygget smalsporet med sporvidde 1067 mm (3,5 fot). Banen ble nedlagt i 1962. Her er en oversikt over utbyggingen – trinn for trinn:
Setesdalsbanens realisering startet formelt ved at kong Oscar II foretok det første spadestikket 21. juli 1891. Anleggsarbeidet kom imidlertid ikke i gang før 10. januar 1893. Arbeidet gikk radig, og 26. november 1895 ble banen åpnet for prøvedrift fra Kristiansand til Hægeland, en strekning på 44 kilometer. 25. november 1896 ble banen høytidelig åpnet fram til Byglandsfjord, og to dager senere ble banen åpnet for ordinær drift.
Setesdalsbanen ble en del av et større kommunikasjonssystem i Setesdal. Fra før av fantes en dampbåtrute på Byglandsfjorden. Fra banens endestasjon i Byglandsfjord kunne de reisende ta dampbåten DS «Bjoren» til Bygland eller Ose. Fra Ose var det den første tiden hesteskyss videre oppover dalen, senere ble det rutebil.
Den totale lengden på 78,33 km lå hele 35 km i sving – i alt ble det talt opp 291 kurver. Dette for å spare penger.
Stasjonene på Setesdalsbanen ble alle tegnet av arkitekten Paul Due (1835-1919). Han omtales ofte som landets største jernbanearkitekt, med langt over 2 000 bygninger tegnet for jernbanen i Norge.
Kilde: www.lokalhistoriewiki.no
Kilde: www.setesdalswiko.no
SETESDALSBANEN TRINN FOR TRINN – TIDSPLANEN