Strekningsoversikt

Sør for Hægeland stasjon over Kilebukta ble det opprinnelig bygd to lange trebroer (pælebroer). De var henholdsvis 140 meter og 162,4 meter lange. De ble kalt for Kilebukten bro I og Kilebukten bro II. Nummer II er den som ligger nærmest Hægeland.

 

Broene viste seg å være mer ustabile enn først antatt og ble vedtatt gjenfylt kort tid etter Setesdalsbanens åpning. Bro II var trolig gjenfylt allerede tidlig på 1900-tallet. Bro I ble bare delvis gjenfylt, og i 1909 var det bare 22,4 meter igjen av den lange trebroen.

 

Bro I ble i 1911 erstattet med den 19 meter lange jernbroen vi ser i dag. Det ble hentet grus for utfylling av disse broene i grustaket på «Mandalsporet» sør for Kile. Du kan se restene av grushola fra R 9 på venstre side før du kommer til Kile. De kjørte også grustog fra  Fosvik grustak på Evje.

 

Kilde: John Sørensen