Røyknes stasjon

Sør for Hægeland stasjon over Kilebukta ble det opprinnelig bygd to lange trebroer (pælebroer). De var henholdsvis 140 meter og 162,4 meter lange. De ble kalt for Kilebukten bro I og Kilebukten bro II. Nummer II er den som ligger nærmest Hægeland.

 

Broene viste seg å være mer ustabile enn først antatt og ble vedtatt gjenfylt kort tid etter Setesdalsbanens åpning. Bro II var trolig gjenfylt allerede tidlig på 1900-tallet. Bro I ble bare delvis gjenfylt, og i 1909 var det bare 22,4 meter igjen av den lange trebroen.

 

Bro I ble i 1911 erstattet med den 19 meter lange jernbroen vi ser i dag. Det ble hentet grus for utfylling av disse broene i grustaket på «Mandalsporet» sør for Kile. Du kan se restene av grushola fra R 9 på venstre side før du kommer til Kile. De kjørte også grustog fra  Fosvik grustak på Evje.

 

Kilde: John Sørensen